Om de kwaliteit, de toegankelijkheid en doelmatigheid van de huisartsenzorg te waarborgen, voor nu en in de toekomst, is het noodzakelijk om zorg duurzaam te organiseren. Elan helpt huisartsenpraktijken daar graag bij door, onder andere, de inzet van en ondersteuning bij digitalisering.
CZ heeft daarvoor een ruim budget beschikbaar gesteld met daarbij de voorwaarde dat dit budget alleen voor digitaliseringsprojecten gebruikt kan worden die door de zorggroep worden geïnitieerd.
Vanuit dit budget kunnen we de onderstaande modules voor de praktijken realiseren. Voor wachtkamerscherm en website zelfs zonder kosten voor de praktijken. Voor telefonie en het patiëntenportaal is een totaalbudget per praktijk beschikbaar à € 6000,-. Het is niet mogelijk om een andere leverancier te kiezen als je gebruik wilt maken van het beschikbaar gestelde budget.
- Praktijkwebsite
- Wachtkamerscherm
- Telefonie
- Patiëntenportaal
- Digitale vaardigheden
Hoe gaan we dat doen? Dat lees je hieronder!
Praktijkwebsite
We bieden de praktijk de mogelijkheid van een collectieve praktijkwebsite: een overzichtelijke, gebruikersvriendelijke website met een mooie lay-out, waarop het aanbod van digitale diensten duidelijk naar voren komt voor patiënten. De basis is een standaardwebsite, die aangepast wordt naar de wensen van de praktijk. Regionale content kan automatisch worden weergegeven, zo heb je er zelf minder werk aan!
Wat houdt het aanbod in?
Elan is voornemens een mantelovereenkomst af te sluiten met Sitesupport. Vanuit de digitaliseringsgelden laat Elan een zgn. mastersite bouwen die praktijkwebsites gaan voeden.
- De praktijk heeft zelf het beheer over de inhoud van de website. Elan ondersteunt daarbij en verzorgt de redactie van regio-informatie. Zo heb je daar geen omkijken naar en hebben jouw patiënten gemakkelijk toegang tot actuele informatie over bijvoorbeeld leefstijlactiviteiten en e-health.
- De website is bovendien up to date op het gebied van toegankelijkheid en veiligheid.
Hoe gaat het in zijn werk?
- De basis is een standaardwebsite, die aangepast wordt naar de wensen van de praktijk. Sitesupport zal je vragen je alle informatie die daarvoor nodig is door te geven via een intakedocument, inclusief praktijk- en medewerkersfoto's.
- Vervolgens gaan wij, samen met de leverancier, aan de slag om een conceptwebsite te maken. Hier kun je feedback op geven. Wanneer jullie helemaal tevreden zijn, wordt de website live gezet en krijg je een instructie hoe je de website up to date kunt houden. Elan en de leverancier blijven beschikbaar voor ondersteuning.
- De website wordt gratis aangeboden voor de praktijk incl. het abonnement tarief voor de eerste 3 jaar.
Let op: zeg nog niet meteen je huidige websitecontract op, maar neem eerst contact met ons op over de mogelijkheden.
Wachtkamerscherm
Elan is voornemens een mantelovereenkomst af te sluiten met IDS. Het wachtkamerscherm wordt gekoppeld aan de praktijkwebsite. Op het wachtkamerscherm kun je als praktijk zelf berichten plaatsen en kan ook regio-informatie gedeeld wordt. We hebben goede prijsafspraken, incl. service en ondersteuning zodat de praktijk zelf zo min mogelijk tijd kwijt is met het up-to-date houden van het wachtkamerscherm!
Wat houdt het aanbod in?
- De praktijk kan eigen berichten plaatsen in de afspeellijst. Deze berichten zijn gemakkelijk zelf aan te maken met eigen logo/huisstijl, en je kunt ze ook makkelijk weer wijzigen of verwijderen.
- Daarnaast wordt regio-informatie voor patiënten geplaatst. Denk aan leefstijlactiviteiten, actuele info over de huisartsenpost, e-health en stoppen met roken cursussen. Elan doet de redactie hiervan; de praktijk heeft er geen omkijken naar. Wanneer er nieuwe berichten geplaatst worden, krijgt een contactpersoon van de praktijk hier een mail over. Wil je als praktijk toch zelf de regie over deze berichten, dan is dat ook mogelijk.
- We maken gebruik van het wachtkamerschermen van IDS. Deze leverancier verzorgt de support en service en geeft training over het gebruik van het systeem. We zetten samen met de leverancier maximaal in op service voor de praktijk.
- Elan biedt deze module gratis aan voor de eerste 3 jaar. Dit is inclusief opstartkosten en het wachtkamerscherm met de benodigde toebehoren. Wilt u meer wachtkamerschermen dan is dit mogelijk tegen meerkosten, neem daarvoor contact op met Elan (€ 300,00 ex BTW, prijs nog in onderhandeling).
Telefonie
Cloud-telefonie biedt de mogelijkheid om zowel de individuele bereikbaarheid als die in samenwerkingsverbanden slimmer in te regelen. Zeker als hetzelfde telefoniesysteem gebruikt wordt. We sluiten een mantelovereenkomst af met kortingsafspraken op zowel eenmalige kosten als op de abonnementskosten.
Als voorkeurs telefonieleverancier is voor Advitronics gekozen. Dit op basis van een vergelijkend onderzoek door 2 naburige zorggroepen (Den Bosch en Uden / Oss) Elan en Advitronics hebben een kortingstarief afgesproken voor alle praktijken: 15% korting op maandelijkse kosten én 15% korting op de eenmalige kosten. Daarnaast vergoedt Elan per praktijk voor de hardware een bedrag tot een maximum van € 6000 (incl. BTW). Hiervoor stuurt Advitronics een factuur naar Elan. Als de eenmalige kosten boven de € 6000,- liggen, dan betaalt de praktijk het resterende bedrag zelf.
Hoe sluit je als praktijk een overeenkomst met Advitronics af?
- Stuur een e-mail naar elan@elkerliek.nl om een vrijblijvend telefoongesprek met Advitronics aan te vragen.
- Advitronics zal telefonisch contact opnemen voor een vrijblijvend adviesgesprek.
- Mocht je als praktijk interesse hebben, dan maakt Advitronics een afspraak om langs te komen om te kijken wat er nodig is om de bestaande telefonie om te zetten naar cloud-telefonie van Advitronics.
- Advitronics stuurt vervolgens een offerte richting de praktijk. Elan zal deze offerte ook ontvangen om te controleren of de regionaal gemaakte afspraken inzake kortingen worden toegepast.
- Indien de praktijk akkoord gaat met de offerte, zal Advitronics de cloud-telefonie op de praktijk komen installeren.
Goed om te weten
- Scholingen over het gebruik van Advitronics volgen dit jaar.
- Het aanbod geldt ook voor praktijken die Advitronics al gebruiken en willen overstappen naar de volledige cloudoplossing óf voor praktijken die de volledige cloudoplossing van Advitronics al gebruiken. Let op: er zijn nog 14 praktijken die Advitronics gebruiken met telefooncentrale en een oude koperlijn. Gaat de centrale stuk, dan is geen vervanging meer mogelijk en ook de oude koperlijnen zijn binnen 2 jaar niet meer te gebruiken.
- Binnenkort is bij in- en uitgaand telefoonverkeer de patiënt meteen zichtbaar op het scherm.
Patiëntenportaal Uw Zorg online (voorheen Pharmeon)
Elan is voornemens een mantelovereenkomst te sluiten met Uw Zorg Online. Via Uw Zorg Online geeft u uw patiënten de mogelijkheid om meer zelf te regelen zoals verwerking van herhaalrecepten, e-consulten en het maken van afspraken direct in het systeem van uw praktijk. Het portaal kan geïntegreerd worden in de praktijkwebsite.
Wat houdt het aanbod in?
- Het totaal budget is € 6000,- incl. BTW (zie ook hierboven genoemd in de inleiding). Indien u budget over heeft of geen gebruik maakt van Advitronics dan is het budget in te zetten voor het patiëntenportaal.
- Om meer uit het patiëntenportaal te halen worden tips, trucs en een toolbox geplaatst op de website van Elan.
- Daarnaast biedt Elan ondersteuning op de werkvloer aan voor het gebruik van Uw Zorg online.
De kosten zijn onder voorbehoud en zonder korting (we kunnen hierover pas onderhandelen nadat bekend is hoeveel praktijken hiervan gebruik willen maken).
- Eenmalig: € 1500,00 (per praktijk)
- Per maand: € 92,50 (tot 1 normpraktijk <2100 patiënten)
- Per maand: € 20,00 (boven de 1 normpraktijk)
Prijzen zijn exclusief BTW
Digitale vaardigheden
Elan vindt het belangrijk dat alle medewerkers voldoende digitaal vaardig zijn om hun (digitale) taken goed en met plezier te kunnen uitoefenen, nu en in de toekomst. We gaan onderzoek doen naar de stand van zaken van de digitale vaardigheden in de regio, en welke ondersteuning vanuit Elan hierin gewenst is. Hiervoor wordt begin november een online vragenlijst ‘digivaardig in de zorg’ gestuurd naar de praktijken welk ingevuld kan worden door alle medewerkers van de praktijk. Op basis van de uitkomsten zal Elan per praktijk de uitkomsten delen met de praktijkhouders.
Voordelen digitalisering
Het digitaal maken van jouw praktijk brengt veel voordelen met zich mee:
- Tijdbesparing
Digitale zorg kan tijd besparen. Bijvoorbeeld omdat mensen makkelijk zelf online een afspraak kunnen inplannen met hun zorgverlener. En als een online consult mogelijk is (bijvoorbeeld via beeldbellen) hoeven ze de deur helemaal niet uit.
- Inzicht in eigen gezondheid
Via een persoonlijke digitale gezondheidsomgeving krijgen mensen meer inzicht in hun gezondheid. Als ze dat willen, kunnen ze (een deel van) deze gegevens delen met een behandelaar of mantelzorger. Dan hoeven zij niet steeds hun hele medische verleden opnieuw te vertellen. De zorgverlener kan hierdoor gerichter te werk gaan, sneller de juiste behandeling geven en fouten voorkomen. En patiënten krijgen meer regie over hun eigen gezondheid.
- Minder administratieve lasten
Dankzij e-health hebben huisartsen minder administratieve lasten. Ook kunnen ze makkelijk veilig informatie delen met collega’s en hun advies vragen.
Meer informatie?
Wil je meer informatie of wil je weten welke digitale mogelijkheden er voor jouw praktijk zijn? Neem dan contact met ons op.